8 mei 2008

Bruggen

Gustave Eiffel hoort beslist thuis op een lijstje met bekendste namen van historische figuren. Niet omdat hij de loop van de wereldgeschiedenis heeft veranderd, wel omdat hij 1889 Parijs een toren gaf die na 20 jaar weer gesloopt zou worden, maar nog steeds fier overeind staat. Het idee voor de Eiffeltoren kwam overigens van twee ingehuurde assistenten, Maurice Koechlin en Emile Nouguier. Gustave vond het ontwerp belachelijk, maar kocht de tekeningen snel terug toen de kritieken lovend waren.

Zelf ontwierp hij wel het stalen geraamte van het Vrijheidsbeeld, te laat klaar voor de opening van het Suezkanaal, dus als tweede keus naar New York verscheept. De Franse beeldhouwer Frédéric Bartholdi zorgde voor de ombouw, waarvoor hij als model zijn moeder gebruikte.

Toch is Eiffel (geboren in Dijon in 1832) vooral bouwer van bruggen geweest. Frankrijk heeft honderden spoorbruggen die van zijn tekentafels kwamen. De spectaculairste is zeker het Viaduc de Garabit, 500 meter lang op 122 meter hoogte over het dal van de Truyére (Cantal). Honderd meter langer en minstens zo bijzonder, werd een brug bij Briare die het water van een kanaal over de Loire voerde.
Ook in het buitenland vinden we werk van Eiffel, zoals de beroemde Ponte Dom Luis I in de Portugese havenstad Porto. Twee brugdekken op 44 meter boven elkaar verbinden de twee stadsdelen aan weerszijden van de Douro. En al die bruggen lijken een beetje op de Eiffeltoren, maar dan op z'n kant.


De grote Franse bruggentraditie van Gustave wordt voortgezet door de groep Eiffage, waarin Eiffel nog steeds het onderdeel is voor grote metaalconstructies. Voor je megaproject kun je ook terecht bij VINCI, nu de grootste constructiegroep ter wereld met 158.00 mensen en
€ 30 miljard omzet. Deze gigant is voortgekomen uit een in 1899 opgericht bedrijfje van twee noord-franse ingenieurs, Alexandre Giros en Louis Loucheur. Zij hielden zich bezig met productie van wapens en nadat Loucheur zich in de politiek had gestort en zelfs in 1917 minister van munitie werd (Wereldoorlog 1), begon het winkeltje te groeien. VINCI, dat overigens vorige maand opdracht kreeg voor de nieuwe achtbaans Amsterdamse Coentunnel, is ondermeer de bouwer van de Pont de Normandie. De tuibrug over de Seinemond bij Le Havre, die bij een beetje wind al spectaculair schommelt.

Op dit moment moet je naar de VS voor de langste brug ter wereld, de Lake Pontchartrain Causeway in Louisiana met 38 km. De langste over zeewater is op 1 mei vorige week geopend in China, 36 km over de baai van Hangzhou. Beide records gaat VINCI breken. Deze week werd een contract getekend voor de bouw van een brug van 40 kilometer met een vierbaans autoweg tussen Bahrein en Qatar, met doorvaart voor mammoet tankers. In 9 maanden ontwikkeld, moet in 2013 klaar zijn.

Omdat records er zijn om te breken, is het afwachten of het over 5 jaar nog overeind staat.

Labels: , , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage