6 mei 2008

Reclame taboe

Frankrijk moet op de schop, heeft Sarkozy geroepen. Als voorbeeld noemde hij in zijn nieuwjaarsboodschap dat in 2009 alle reclame op de publieke televisie taboe is. Geen pub meer, zoals dat hier heet. France Télévisions moet maar op een andere manier aan geld zien te komen. Hoe? Dat vertelde de president er even niet bij. Met zoiets triviaals houdt de bewoner van het Palais d'Elysee zich natuurlijk niet bezig. Dus valt de nog warme boodschap in het mandje van zijn premier Fillon, die het geval snel doorschuift naar een commissie. Ditmaal onder leiding van Jean-François Copé, de baas van de UMP-fractie in het parlement en dus dikke maat van Nicolas.

Copé (links) en Sarkozy

Intussen is er flinke deining in het mediawereldje, want de adverteerders lopen massaal weg van de publieken. Zij zien de bui hangen en wijken voor langjarige contracten al vast uit naar de vele commerciële tv-zenders voor hun wasmiddelen, auto's en andere onmisbare dagelijkse behoeften. Dus moest vriendje Copé bij zijn eerste persconferentie al direct met de billen bloot. Wat blijkt? Het zal op z'n vroegst wel 2011 worden voordat de reclame helemaal van het staatsscherm is verdwenen. Gevolg van trage nieuwe wetgeving , maar vooral van het zoeken naar nieuw geld. De dringende oproep van Copé was duidelijk en tegelijk een tikkie sneu. Hij ging op de knieën voor de reclamejongens en meisjes en vroeg ze alsjeblieft nog even terug te komen, omdat monsieur le président een beetje voor z'n beurt had gesproken.

Publieke tv in Frankrijk, dat zijn de zenders France 2, France 3, France 4, France 5 en France O. Hoe ga je dat zonder reclame financieren? Copé kwam met een opmerkelijke oplossing: er moeten meer zenders komen. Gericht op nieuwe doelgroepen en via andere kanalen. Internet, mobiele telefoon, themazenders, kortom het wiel dat elders al is uitgevonden is ook in Parijs ontdekt. Betaalvideo moet in het nieuwe concept voor de grote klap zorgen, een klein 300 miljoen euro per jaar. Uitgerekend door een duur extern bureau. Maar het gat dat Sarkozy door zijn reclameverbod in de begroting heeft geslagen bedraagt 700 miljoen. Reken er dus maar op dat alles met een schermpje belast zal worden, van de grote plasma tot je kleine mobiel.

France Télévisions moet dus grondig worden verbouwd tot media global, riep Copé. Bizar, want dat bestaat al. Orange, de volwassen dochter van dat andere staatsbedrijf France Télecom doet al precies wat Copé voorstelt. Internet, tv, mobiele telefoon. En vanaf oktober zes nieuwe betaalkanalen.

Ergens in Parijs moet iemand dus beslissen dat de publieke tv en Orange moeten cohabiteren. Maar dat is in politiek Frankrijk wel een heel smerig woord.

Labels: , , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage