La toile
De zeergeleerde dames en heren van de Parijse Académie Française, opgericht in 1635, hebben het tegenwoordig niet makkelijk. Zij zijn ingehuurd om de Franse taal te beschermen, vooral tegen invloeden uit het Engels. Met de opkomst van internet, allerlei digitale speeltjes en de bijna dagelijkse stroom nieuwe kreten van jongens en meisjes uit marketing en reclame een welhaast ondoenlijke klus. Toegegeven, de ordinateur en baladeur voor computer en walkman hebben het gered, maar la toile voor het world wide web kom je maar hoogst zelden tegen. Zelfs het meest gezagsgetrouwe dagblad Le Figaro kopte dit weekend Les Français passent une heure par jour sur Internet.
Vijf jaar geleden had Marianne een forse achterstand in het gebruik van het world wide web. Dat kwam vooral omdat heel veel Fransen vele jaren vertrouwd waren met Minitel. Een systeem van het staatsbedrijf France Telecom, waarmee je met een eenvoudig apparaatje via de telefoonlijn een boel informatie op een schermpje thuis krijgt. Groot geworden door de sekslijnen, precies als de eerste jaren van internet, bleef Minitel lang een forse drempel voor het web.
Dat is nu snel aan het veranderen. Zoals Le Figaro meldt zit Frankrijk, zuigelingen en tandeloze grijsaards meegerekend, per dag een uur te surfen. Ruim 93% van de huishoudens kan nu beschikken over een breedband verbinding (een hoge score gezien het omvangrijke niet-stedelijk gebied), vorig jaar nog maar 84%. Ruim 77% van de internetters doet het elke dag, gemiddeld 26 uur per maand en driekwart heeft al eens spullen via het net gekocht
De nieuwste categorie is de mobinaute, die met de mobiele telefoon op internet actief is en hard groeit. Eén op de vier mobiele bellers heeft een verbinding met le toile, vooral mannetjes onder de 25 jaar. Sport, het weer en nieuws scoren het hoogst. In december 2007 keken 10,9 miljoen Fransen naar een filmpje op YouTube of DailyMotion, waar het aanbod toch grotendeels engelstalig is. De Académie Française maakt zich dus terecht zorgen.
Gelukkig zijn Franse sites zeker de moeite waard, dat bewijst de meest aangeklikte nieuwspagina 20minutes . Wat vormgeving betreft lijkt de Nederlandse variant nu.nl daarmee vergeleken van een droeve saaiheid.
Misschien het verschil tussen de bling-bling van Sarkozy en de vastgeroeste leegheid van Balkenende...
Labels: Académie Française, internet, Le Figaro, web
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage