Reclame taboe
Frankrijk moet op de schop, heeft Sarkozy geroepen. Als voorbeeld noemde hij in zijn nieuwjaarsboodschap dat in 2009 alle reclame op de publieke televisie taboe is. Geen pub meer, zoals dat hier heet. France Télévisions moet maar op een andere manier aan geld zien te komen. Hoe? Dat vertelde de president er even niet bij. Met zoiets triviaals houdt de bewoner van het Palais d'Elysee zich natuurlijk niet bezig. Dus valt de nog warme boodschap in het mandje van zijn premier Fillon, die het geval snel doorschuift naar een commissie. Ditmaal onder leiding van Jean-François Copé, de baas van de UMP-fractie in het parlement en dus dikke maat van Nicolas.
Intussen is er flinke deining in het mediawereldje, want de adverteerders lopen massaal weg van de publieken. Zij zien de bui hangen en wijken voor langjarige contracten al vast uit naar de vele commerciële tv-zenders voor hun wasmiddelen, auto's en andere onmisbare dagelijkse behoeften. Dus moest vriendje Copé bij zijn eerste persconferentie al direct met de billen bloot. Wat blijkt? Het zal op z'n vroegst wel 2011 worden voordat de reclame helemaal van het staatsscherm is verdwenen. Gevolg van trage nieuwe wetgeving , maar vooral van het zoeken naar nieuw geld. De dringende oproep van Copé was duidelijk en tegelijk een tikkie sneu. Hij ging op de knieën voor de reclamejongens en meisjes en vroeg ze alsjeblieft nog even terug te komen, omdat monsieur le président een beetje voor z'n beurt had gesproken.


Ergens in Parijs moet iemand dus beslissen dat de publieke tv en Orange moeten cohabiteren. Maar dat is in politiek Frankrijk wel een heel smerig woord.
Labels: France Télevisions, media global, Orange, pub
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage