Ch'ti
Ga deze zomer vooral even langs Bergues, een dorpje in het noorden, 15 km van de Belgische grens en 9 km van het strand bij Duinkerken. Je zult er niet alleen zijn, want Bergues is de bron van een hype zoals Frankrijk er niet veel gekend heeft.
Oorzaak is een film die in het dorp is opgenomen en sinds eind februari alle records breekt. Nu al de best bezochte Franstalige film ooit, deze week wordt de drempel van 20 miljoen betalende bezoekers genomen en hij draait nog steeds in meer dan 600 bioscopen. Nog een paar weken en het absolute record van de Amerikaanse blockbuster Titanic (20,7 miljoen) is geschiedenis. De productie heeft € 11 miljoen gekost, maar gaat naar verwachting 250 miljoen opleveren.
Bienvenue chez les Ch'tis is gemaakt door de populaire komiek Danny Boon en hij speelt er als anti-held zelf een hoofdrol in. De film maakt korte metten met vooroordelen over het noorden en zet er nostalgie naar het Frankrijk van ooit voor in de plaats. Het is het verhaal van een postbode uit het zuiden (Kad Merad) die door zijn baas naar Picardië wordt gestuurd en, nadat hij het typische accent ch'ti begrijpt, mensen leert kennen die hun hart openen voor een vreemdeling. De noorderlingen blijken erg mee te vallen en het is er ook niet zo koud. Hij wordt dikke vriend van zijn collega (Danny Boon), leert friet met frikandel eten en gaat ch’ti praten. Een goed einde is verzekerd en 20 miljoen Fransen weten nu dat de Ch’tis, zoals de regionale bewoners heten, hele vriendelijke en innemende mensen zijn.
Ch'ti is een dialect waarvan de officiële naam Picard is. Het woord chti of chtimi zou in Wereldoorlog 1 zijn gebruikt door de poilus, Franse soldaten die het leerden op het slagveld in Noord-Frankrijk. Het woord kwam voort uit de dialoog: “Ch’est ti ? Ch’est mi” (Ben jij dat? Ja dat ben ik.).
Alle kranten en weekbladen proberen nu te doorgronden wat het succes van de film is. Want de Ch'tis worden neergezet als boeren, ze drinken, zijn luidruchtig, praten als een idioot en lijken in de jaren vijftig te leven. Het is een Frankrijk zonder allochtonen, een Frankrijk dat niet bestaat en nooit bestaan heeft maar kennelijk wel in het collectieve geheugen leeft. Danny Boon prikt recht in de behoefte aan vroegere zekerheden in een tijd waarin het leven volgens France d'en bas bedreigd wordt door mondialisering en verharding.
Een film over een dorpje zonder geweld, werkloosheid, smerigheid of racisme en over mensen die met weinig tevreden zijn. Een ideaal Gallisch dorpje dat zich net als Asterix en Obelix verzet tegen de boze buitenwereld. En waar veel gelachen wordt.
Een dorpje dat helaas buiten de bioscoop niet te vinden is, ook niet in Bergues.
Labels: Bergues, Bienvenue chez les Ch'tis, Danny Boon, Titanic
3 reacties:
ik heb deze film in Frankrijk gezien, het is werkelijk fantastisch ! ik wacht ONGEDULDIG dat de film in Nederland komt. Het draait al met veel succes in Belgie, Zwitserland, Italie : America en Duitland hebben het ook gekocht ! Wat wacht Nederland nog op ?
“Het is het verhaal van een postbode uit het zuiden (Kad Merad) die door zijn baas naar Picardië wordt gestuurd”
Ten eerste, het spijt me voor mijn Nederlands, het Frans is mijn moedertaal…
Kad merad is niet gestuurd naar Picardïe, maar naar Frans-Vlaanderen, in de Franse Westhoek om meer precies te zijn.
De Franse Westhoek betreft 1/10 van de regio Nord Pas de Calais (of Franse Nederlanden).
Picardïe is een andere administratieve regio van Frankrijk, maar de verschillende locale varianten van het picardisch - of ch’ti – werden inderdaad gesproken overaal in de regio, behalve in de ‘Vlaamse sprekende Vlaanderen’ of Franse-Westhoek.
Het is eigenlijk de verlenging van de Belgische taalgrens...
De keuze van Sint-Winoksbergen door Dany Boon is alleen maar het gevolg van zijn nalatigheid van de Andere Regionale Cultuur van de regio Nord Pas de calais.
Met zo’n titel (‘Bienvenue chez les Ch’tis’), de plaats van het draaien kon in geen enkel geval zich tussen de Leie en de Noordzee bevinden ! Als we denken dat Dany Boon afkomstig is uit Armentiers, een stad net ten zuiden van de Leie (…).
De kinderen van Sint-Winoksbergen zullen begrijpen dat ze geen Frans-Vlamingen zijn, maar ch’tis.
Misschien zullen ze opnieuw de beste dialogen van de film spelen… Ze zullen zeggen aan de kinderen van Hooimille of Warrem : ‘T’es d’min coin ti’ (jij bent van mijn streek)…
Voilà, de wegwals van de ch’timisatie heeft ons verpletterd. De Frans-Vlaamse Cultuur bloeit opnieuw, maar ze is zo kwetsbaar… Wat stelt ze voor tegenover de ch’ti cultuur die tegenwoordig zo sterk in zwang is ?
Misschien bereikt de Franse Westhoek niet een voldoende omvang opdat haar taal en haar cultuur het recht zouden hebben verder te bestaan dan haar (kleine) grenzen…
De film gedraaid in Sint-Winoksbergen gaat de perken te buiten ; men komt nu met de ‘grote media artillerie’ in het hart van Vlaanderen om uit te leggen aan de Vlamingen dat ze ch’tis zijn.
Alleen maar een getuigenis in Het Nieuwsblad gelezen :
“Geneviève Walspek is een van de officiële gidsen van Bergues. Het werkt Geneviève danig op de heupen. 'Neen, wij praten dat koeterwaals niet. Wij zijn Vlamingen, sommigen spreken hier nog een mondje Westhoeks. Ooit, heel lang geleden, heette Bergues Sint-Winocsbergen.' Dany Boon heeft de geschiedenis van Bergues geweld aan gedaan, vindt Geneviève. 'Mijn cultuurminnend hart bloedt', zegt ze ernstig”. Het moet zijn alsof een film over Gentenaars in Brugge is opgenomen omdat de huizen daar fotogenieker zijn.
En regionale cultuur van Frankrijk zal waarschijnlijk verdwijnen in een zee van gelach!
Het is ongelofelijk, surrealistisch...
Die film is het tegendeel van de authenticiteit, het is eigenlijk een teken van de globalisatie, ook wat betreft de regionale culturen.
Twee regionale culturen in het Noorden van Frankrijk ? Te ingewikkeld !
Een regio = een regionale cultuur.
De boodschap - en de business - is dus meer efficient...
Deze film is een neutronenbom voor de Vlaamse cultuur, het zal generaties duren om deze schade te herstellen.
D.Boon is als een olifant een porseleinenkast ingewandeld voor dat hij er werkelijk zelf was.
De brokken opruimen wordt een hels karwei.
Weet U meneer Boon men kan enorme schade bezorgen met goede intenties (zoals met een kärcher een cultuur aanvallen)
De Frans-Vlamingen volgen niet allemaal het uitdrukkelijk bevel van de medias (vooral La Voix du Nord). Er zijn mensen die reageren, die boos zijn. Ze hebben een forum in het Nederlands (!) : "Frans-Vlaanderen in het Nederlands".
http://fvlinhetnederlands.actieforum.com/de-toekomst-van-frans-vlaanderen-f4/de-vlaamse-cultuur-van-frans-vlaanderen-wordt-bedreigd-door-dany-boon-t5-15.htm
Ik heb geprobeerd de film uit een neutraal standpunt te bekijken, los van alle commentaren die ik erover had gehoord in de afgelopen maanden.
Ik beken dat ik helemaal geen fan ben van Dany Boon.
Verdict : een tragedie, een waardeloos product, de onwaardigste der films op TF1.
De ultieme leegte, lomp, zeer lomp.
Bekrompen humor tegenover mindervaliden, kindermishandelaars, drankverslaafden, een overbodige drijfveer in het filmbegin.
Geen twijfel, Frankrijk verveelt zich dat doet pijn.
De acteurs zijn archislecht, een mager scenario én kompleet onsamenhangend, een overzicht van een onbeschreven platheid.
Het doet regelmatig denken aan het geluid van een aankondiging uit de regio Nord Pas de Calais.
Dany Boon zoekt de lach op doch hij bootst vooral de zwakzinnigheid na, dit vertelt veel over diegenen die zijn film grappig vinden.
Voor mij is het succes van deze film volkomen onbegrijpelijk.
De lovende kritieken van de kijkers en van de pers maken me sprakeloos.
Het verzachtende effect (iedereen spreekt ch'ti in Frankrijk) maakt me neerslachtig.
Het enige lichtpunt die ik van de film vond en echt begreep ,als kijker van TF1 , en die voor Sarkozy heeft gestemd, is echt zwaar ontgoocheld over de voldoening tegenover de subculturen in dit genre.
Arm Frankrijk!
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage