Radar
1600 zijn er in Frankrijk in bedrijf. 1000 stuks staan op vaste plekken en 600 zijn mobiel in de achterzak van gendarmes. Snelheidscontrole met radar heeft hier spectaculair succes. Het jaarlijkse dodental op snelwegen en routes nationales is tussen 2002 en 2005 met bijna 36% gedaald, in heel Frankrijk waren dat 1924 doden minder. Je merkt het onderweg. Op de autoroutes wordt (eigen waarneming) voornamelijk te hard gereden door niet-Fransen, vooral Spanjaarden, Italianen en Duitsers. Fransen kijken wel uit. 12 strafpunten en je bent je rijbewijs kwijt, nog afgezien van de boetes.

Maar het wordt nog spannend: Cécile wil alle waarschuwingsborden vóór de flitspalen weghalen! Eigen schuld dikke bult, dat wordt het beleid.
Nu is het nog zo (wees maar eerlijk) dat je bij zo'n bord de rechtervoet even rust gunt. Na de radar is 't over en gaat het wijzertje veelal weer gezwind naar maximum-plus. Dat gaat dus straks goed fout.*.

Natuurlijk zijn de eerste protesten tegen de flitspaal-nieuwe-stijl al binnen. De federatie van automobielclubs vindt 't maar niks, want 't gaat toch goed zo? Om andere redenen gaat de oppositie natuurlijk Assembléebreed dwars liggen.

Strenge Cécile geeft nog even niet prijs wanneer de flitspaal undercover gaat. Opletten geblazen.
* Let ook op de Europese regel dat boetes in andere EU landen in je woonland geïnd worden. Nederland (in juni j.l), Duitsland, België en Frankrijk hebben die regel al ingevoerd. De rest zal snel volgen. Reken je dus niet rijk over de grens.
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage