Concorde
Nog even Toulouse. Die naam was voor oudere jongetjes toch ook de droom om ooit met een Concorde te vliegen. In de Ville Rose ging het Frans-Engelse wondervliegtuig op 2 maart 1969 voor het eerst de lucht in. Een maand na de eerste Boeing 747. Pas in januari 1976, bijna zeven jaar later, de eerste supersonische lijnvlucht voor Air France van Parijs naar Rio de Janeiro. De prijs voor een ticket 10.000 euro. Het toestel was eigenlijk al verouderd door de snelle doorbraak van de veel goedkopere, maar tragere 747. Maar vooral politiek gekrakeel, productielijnen die slecht op elkaar waren afgestemd, bonje over de koers van het project, kortom redelijk falende samenwerking met de Britten zorgde voor jaren vertraging.
Na de ramp in juli 2000 met een kist van Air France bij Parijs ging het bergafwaarts. Drie jaar later werden dagelijkse transatlantische vluchten (Londen-New York in 3 uur) afgeschaft en op 24 oktober 2003 landde de laatste vlucht van British Airways op Heathrow.
De droom was over. Wil je het prototype 001 uit 1969 nog een keer zien, moet je naar het luchtvaartmuseum van Le Bourget bij Parijs.
Drie weken geleden werd in Toulouse een veiling gehouden van Concorde spulletjes. Gesloopt uit oude toestellen en met veel publiciteit wereldwijd aangeboden. De totale opbrengst was vier keer hoger dan geschat, zoveel souvenierjagers kwamen op de 'koopjes' af. € 800.000 is er opgehaald, bestemd voor een museum over techniek en luchtvaart in de stad. Het succes was zo groot dat een herhaling is aangekondigd. Er staat hier en daar nog wel wat in de schuurtjes van Airbus.
Straks maar meedoen voor een Concorde toilet (€ 5200) of een neuswiel (€ 26.000).
Misschien komt de droom toch weer terug. Een Frans-Japanse combinatie wil een supersonische opvolger bouwen voor 300 passagiers. Onbemande testen zijn boven een Australische woestijn gehouden, maar de eerste ging al zand happen.
Mocht 't zonder taalproblemen lukken, zitten we wel in 2020.
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage