3 juni 2010

Linke top-10

Deelnemen aan het verkeer kan tot uitzonderlijke taferelen leiden. Op de Franse wegen zijn dit soort beelden ongewoon, al is de auto ook hier soms een verlengstuk van een rommelig huishouden. Het Observatoire National de Sécurité Routière (ONSR) houdt voor de Fransen bij hoe het met de verkeersveiligheid gaat. Sinds 2001 publiceren ze een klassement van de departementen om te zien waar je beter binnen kunt blijven. De onveiligheid wordt uitgedrukt in een Indicateur d’Accidentologie Locale (IAL), een cijfer waarbij 1 het gemiddelde van Frankrijk is. Kom je daarboven dan is het link op de weg, lijkt het.

Helaas wordt het gemiddelde niet vergeleken met andere landen. Zodat het vooroordeel overeind blijft dat de gemiddelde Franse autobezitter vooral bezig is met het opsteken van een gaulloise, mobiel bellen, kijken of er nog bekenden onderweg zijn (en dus stoppen voor een praatje), het nuttigen van een sandwich jambon en het uitkafferen van andere idioten. Tijd dus voor een Europese index, zodat je bij grensoverschrijding weet waar je aan toe bent.

Intussen lijkt het verstandig naar Corsica wat extra pleisters en jodium mee te nemen, want het (dodelijke) ongevallencijfer ligt daar het hoogst. Vooral in het toch dunbevolkte zuiden, waar de kans op een droef einde in blik 89% hoger is dan het gemiddelde. Dus het cijfer 1,89. De linke top-10 in de periode 2004-2008 was:

1. Corse du Sud 1,89 (vooral in de bergen links)
2. Tarn 1,84 (ondanks weinig inwoners)
3. Haute-Corse 1,76 (ook veel smal en bochtig)
4. Yonne 1,72 (veel jongeren onder 24 jaar)
5. Tarn-et-Garonne 1,58 (ook jongeren)
6. Aude 1,57 (veel op vaak veilige autoroute)
    e.a Alpes Maritimes 1,57 (veel inwoners)
8. Lot-et-Garonne 1,49 (gevaar in 't weekend)
9. Alpes-de-Haute-Provence 1,45 (in dorp en stad)
10. Gers 1,42 (1/3 ouderen)

De Gard, waar dit blog thuishoort, scoort met 25% ietsje minder slecht en ook hier kun je in het weekend beter de wandelschoenen uit de mottenballen halen.

Bekijk hier het hele linke lijstje.

Labels: , ,

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

<< Homepage