24 april 2010

Images

Zijn vader was fabrikant van speelkaarten in Epinal (Lorraine) en in 1773 nam Jean-Charles Pellerin op 17-jarige leeftijd de boel van pa over. Maar om alleen maitre cartier te spelen was niet genoeg voor de jongeling. Hij bedacht nieuwe vormen van informatie om de drukkerij aan werk te helpen. Het werden prenten en beeldverhalen met een leerrijke tekst erbij, vooral gericht op kinderen. Na de revolutie maakte hij gebruik van de nieuwe wind in Frankrijk en startte in 1800 de nog steeds bestaande Imagerie d’Epinal.

Onder Napoleon Bonaparte maakte Pellerin vooral naam met heldhaftige nationalistische thema’s. Over de keizer, de generaals, het leger en de overwinningen van de kleine vechtersbaas.

Maar zijn tekenaars werkten ook voor andere uitgevers. Zo werden voor de Vlaamse markt vrome en stichtelijke prenten gemaakt, die daar bekend stonden als 'mannekesblad'. De hoofdfiguren in de strips avant la lettre waren namelijk vooral mannetjes.
Ook in Nederland kwamen ze terecht onder de naam 'centsprenten'.

De Imagerie d’Epinal is met z’n tijd meegegaan en de verhalen werden vanaf begin 20e eeuw wereldwijd in vele talen gedrukt. In de tachtiger jaren gingen de opvolgers van Pellerin ( 1836) verder de kant van de strips op met tekenaars als Tardi en Fred. Bovendien werden voor de Franse zender Antenne 2 animatiefims voor kinderen gemaakt.

Kunstenaar Antonio Gacia (onder) werd aangetrokken als baas van de creatieven en onder zijn leiding is nu een tiental tekenaars actief. Bouwplaten, posters, wandkaarten, albums, briefkaarten, promotiemateriaal en nog steeds de verhalende prentenboeken vormen het hart van het bedrijf. Maar ook beeldmerken en campagnes komen uit de ateliers, ooit begonnen als Fabrique Pellerin.


Epinal, Cité de l'Image.
Stad en beeld zijn inmiddels onafscheidelijk.
Rij voor een indruk van ruim twee eeuwen Imagerie maar eens langs het Musée de l'Image.

Labels: , , , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage