28 augustus 2007

Velib

Fransen hebben een eigenaardige verhouding met het stalen ros. De grootste wielerkoers ter wereld wordt hier verreden. We kennen allemaal de romantische foto van de postbode die de brieven rondbrengt. Zelf viel ik als jongeling voor een plaatje van Brigitte Bardot die erg erotisch, althans in mijn puberale ogen, haar zadel bereed. Bleek achteraf toch een Solex te zijn.
De meeste fietsers die je hier ziet zijn echter uitgedost als wanstaltige reclamezuilen. Ze verplaatsen zich het liefst groepsgewijs en luidruchtig het leven doornemend door het landschap. Uitsluitend mannen. Cyclosportieven heet dat. Op zondag, vóór het déjeuner. Want daarna gaat de velo weer voor een week achter slot.

Een Fransman die per fiets naar zijn werk gaat kan direct in het museum. Dat doe je niet. Je rijdt voor gek, je kunt niet meer in het café komen. Een auto is vrijheid, status, sexepiel, boodschappentas, kinderbewaarplaats en, mits voorzien van climatisation, de enige manier om de hittegolf te overleven. Voor een croissant ga je per automobiel tot op de drempel van de boulangerie. Een parkeerverbod is voor al die anderen.

Maar er is iets aan de hand. Lyon begon er mee in 2005, Parijs volgde vorige maand. Sinds half juli kun je in de lichtstad bij 750 stations een fiets meenemen. Er zijn er duizenden in voorraad, dus je grijpt niet snel mis. Voor slechts 29 eurootjes per jaar koop je de Carte Vélib (vélo en libérté). Daarmee kun je elke keer 30 minuten gratis rijden. Genoeg om naar het volgende terras te komen. Maar binnen dat halve uur rij je ook de halve stad door. Wil je langer, kost het ietsje meer. Voor toeristen zijn er kaarten voor 1 of 5 dagen. De stad Parijs wil het aantal fietsen uitbreiden tot 20.000 en verwacht dan meer fietsers te hebben dan passagiers met de tram.

Perfect idee, en het blijkt te werken. Op 15 augustus, 4 weken na de start, was al 1,8 miljoen keer een fiets uitgeleend!
Zo goed, dat Marseille vanaf oktober ook meedoet. Daar wordt gestart met 750 fietsen op 130 stations. Binnen vijf jaar moet er 20% minder autoverkeer in de stad zijn.

1 reacties:

Op 29 augustus 2007 om 08:47 , Anonymous Anoniem zei...

Op zich is deze huurpraktijk natuurlijk een mooi ding. Maar je vergeet één belangrijk aspect: in het brein van de doorsnee automobilist is geen plaats voor een fietser. Daarmee doe je hetzelfde als met een slangetje, kat of konijn op de weg, daar ga je dwars overheen. Fietsen in Frankrijk is daardoor levensgevaarlijk, zeker ook omdat een afgepast pad voor de fietser nauwelijks bestaat.
Peter

 

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

<< Homepage