Tour
Leonardo Da Vinci heeft zo ongeveer alles uitgevonden, dus ook de fiets. Zijn ontwerp is echter nooit verder gekomen dan een schets in zijn ontelbare aantekeningen. Daarom riepen de Fransen jarenlang dat een zekere graaf van Sivrac eind 18e eeuw, midden in de Revolutie, een célérifère had gebouwd. Een houten paard met twee vaste wielen, een loopfiets dus. In oude geschiedenisboekjes zie je nog plaatjes van deze oerfiets. Maar helaas, nader onderzoek wees uit dat het ding nooit bestaan heeft. Wellicht had Sivrac zijn revolutionaire idee bedacht om zijn nobele hachje te redden.


Gelukkig waren het de Parijzenaars Pierre en Ernest Michaux die de Franse eer redden. Zij onwikkelden in 1861 de ronddraaiende pedalen aan het voorwiel. Tien jaar later bedacht de Brit James Starley dat pedalen aan een veel groter voorwiel nog sneller ging. Maar op- en af stijgen met een wiel van 3 meter werd een hele kunst. Eenmaal in beweging ging het gevaarlijk hard en moest vaak een ruiter vooruit om de weg vrij te maken.

Desondanks is de Tour de France nog immer de belangrijkste wielerkoers, hoewel sinds mensenheugenis geen Fransman meer als eerste in Parijs arriveert. De Parijse correspondent van een Amerikaanse krant meldde deze week: "Parmi les certitudes de la vie, comme la mort ou les impôts, il y a celle-ci : aucun Français ne figurera sur le podium du Tour de France ou à proximité cette année".
*Met dank aan Musée du vélo moto, Château de Bosc aan de RN 100, 30390 Domazan
Labels: Musée du Vélo, Tour de France, vélocipède
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage