Vanaf 2 februari staat een titanium strip van 44 centimeter centraal in een proces dat zal beslissen over tientallen miljoenen schadevergoeding. Het stuk metaal is afkomstig van een vertrekkende DC-10 van de Amerikaanse Continental Airlines, op 25 juli 2000 vanaf het Parijse vliegveld Charles de Gaulle. Direct erna steeg van dezelfde baan een Concorde op van Air France, vlucht 4590 op weg naar New York.
Het supersonische toestel vloog tijdens de start in brand en stortte twee minuten en zes seconden later neer op hotel La Patte d' Oie in Gonesse. Resultaat: 113 doden en opmaat voor het einde van het ooit zo gevierde Frans-Britse wondervliegtuig.
Air France wil tijdens de rechtszaak voor het Hof van Pontoise, waar in de buurt het ongeluk gebeurde, met het officiële onderzoek bewijzen dat de gewraakte strip (rechts) door slecht Amerikaans onderhoud is afgevallen. Daardoor raakte een band van de Concorde lek, stukken rubber beschadigden een brandstoftank,
et voila.
De Amerikanen hebben een ander ijzer in het vuur. Zij beweren dat de Concorde al in brand stond ruim voordat het de plek bereikte waar het stuk titanium lag. Dit zou gebeurd zijn door een oneffenheid in de baan, waardoor een slecht gemonteerde bescherming van de linkerwielen afbrak en in de tank schoot. Met het rampzalige gevolg.
De Franse tv-zender Canal+ heeft dit weekend een reportage uitgezonden, waaruit zou blijken dat een paar dagen na de ramp de startbaan op de bewuste plek is gerepareerd. Opnamen van een amateurfotograaf en 28 getuigen (waaronder brandweerlieden en piloten) helpen Continental Airlines bij hun frontale aanval op Air France en Aeroports de Paris.
Advocaten, bij dit soort zaken de echte winnaars, melden dat het proces zeker vier maanden duurt...
Labels: Aeroports de Paris, Air France, Continental Airlines, vliegveld Charles de Gaulle
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage