
Zaterdag 19 januari om 23.39 uur had Frankrijk een wereldrecord waar het 57 dagen, 13 uur, 34 minuten en 6 seconden op heeft moeten wachten. Toen zeilde
Francis Joyon in zijn maxi trimaran
IDEC vlak voor
Brest over de denkbeeldige finish van een solotocht rond de wereld. 14 dagen sneller dan Britse voorgangster Ellen
MacArthur in 2005, maar zelfs met een dag winst op de Amerikaan
Steve Fossett die dat een jaar eerder deed met een ploeg van 12 man. Het had overigens maar een haar gescheeld of
Joyon had het vlak voor
Brest niet gehaald. “
L'arrivée dans la nuit était un peu délicate,” meldde hij bij aankomst. Zeilend op de automatische piloot werd hij verrast door een ruim aanbod visserschepen. Een paar keer was ingrijpen met een koerswijziging nodig en op een kritisch moment voer een vrachtschip op slechts 10 meter achter hem langs. De nieuwe wereldrecordhouder doet ’t liever op de oceanen die hij doorkruiste. In de Indische haalde hij eind december in
één etmaal 616 mijl, wel met storm in de rug.
Voor kenners: de
IDEC is 29,7 m lang en 16,5 m breed, heeft maximaal 520 m² zeil, een mast van 32 m en weegt 11 ton.

De eerste tekenen dat onze voorouders iets met een zeil konden uitrichten dateren van 5000 jaar geleden. De vroege
Egyptenaren bouwden boten met 40 riemen, maar ook voorzien van een vierkant zeil aan een
V-vormige mast. Een principe dat lang stand hield en ook de Romeinen bouwden schepen met slechts
één zeil. Maar in de oorlogsvoering waren het vooral de door veel mannen
geroeide galeien die de dienst uitmaakten en dat heeft nog lang geduurd. Toen handelsschepen al lang het ene zeil hadden ingeruild voor veel meer windkracht, was er nog steeds sprake van oorlogsbodems die met handkracht de strijd
ingingen. In de zeeslag bij
Lepanto in 1571, een treffen tussen christelijke vloten onder pauselijk banier en Ottomaanse moslims, is nog sprake van galeien met wel 200 roeiers.

Intussen hadden
Vikingen, altijd met één zeil van wol of leer, in de 9e eeuw al
Newfoundland en dus
Amerika ontdekt. Lang voordat
Columbus dat zeilend dacht te doen met de tweemaster
Santa Maria en twee kleinere schepen. Vier keer ging hij heen en weer, werd misschien wel de beroemdste man die ooit geleefd heeft, maar had bij zijn dood in 1506 zelf geen idee dat hij
Amerika ontdekt had.
Grote zeilers als
Columbus hebben de wereld opengelegd en continenten ontsloten. Mannen als de Portugezen
Vasco Da Gama,
Ferdinand Magelhaen en
Bartolomeu Diaz, de Britten
Henri Hudson en
Francis Drake die als eerste Engelsman in drie jaar de wereld rondvoer.

En onze eigen
Cornelis Houtman, die met het jacht
Duyfken naar
Indië voer. Of
Willem Jansz die met hetzelfde schip het kustgebied van
Australië in kaart bracht, bijna 40 jaar voordat Abel Tasman dat dunnetjes overdeed en er een eiland met zijn naam aan overhield. Wrang genoeg was het de Brit
James Cook die de boeken
in ging als enige ontdekker van het vijfde continent.
Londen deed altijd al meer aan
PR...
Gek genoeg zijn er niet veel Fransen in het rijtje grote ontdekkingsreizigers.
Jacques Cartier uit
Saint-Malo is een uitzondering door zijn ontdekking van de
Saint Lawrencebaai en de
Saint Lawrencerivier in
Noord-Amerika. De nieuwste generatie zeilers met
Francis Joyon voorop maakt dat een beetje goed.
Labels: Duyfken, Francis Joyon, galei, vikingen
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage