9 december 2007

Taaltje 1

Opruimen, bijvoorbeeld omdat je partner je niet meer tussen de rotzooi kan vinden, leidt tot opmerkelijke ontdekkingen. Soms kom je iets tegen wat lang vergeten in laatje of kastje lag. Dit weekend was 't een lijstje met taalkundige dingetjes, veel spreektaal, dus schrik niet. Ooit verzameld voor het geval dat die verhuizing naar Frankrijk toch zou komen. Teksten uit krant, boek of tijdschrift. Soms iets dat je tegenkomt bij snuffelen in een woordenboek. In ieder geval de moeite waard om even vast te leggen op de harde schijf. Misschien heeft iedereen wel zoiets, maar dan mag je deze erbij doen. Volgorde is volstrekt willekeurig, sorry...

chance de cocu - mazzel
bavarder - ouwehoeren
les aoûtiens - mensen die in augustus vakantie hebben
des picpockets - zakkenrollers
elle me fait bander, cette nana - die meid maakt me geil
mort-aux-rats - rattengif
il fait vachement bon- 't is hardstikke mooi weer

bateau mouche - Parijse rondvaartboot
ça va barder - dat wordt hommeles
au comptoir - aan de bar (is een espresso goedkoper)
je suis peinard - ik heb een luizenleventje
allume tes quinquets - kijk uit je doppen
ça baigne? - alles kits?
j'en ai ras le bol - ik ben 't spuugzat
j'ai le poil pique - ik heb kippenvel
c'est pas mon truc - 't is niks voor mij
quelle vacherie - wat een rotstreek
je chiais dans mon froc - ik scheet in mijn broek
ta gueule! - hou je bek!
magouille et compagnie - firma list en bedrog
un guetteur - een gluurder
un demi-portion - een onderkruiper

Labels: , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage