Staking
Vandaag de zevende dag dat tegenstanders van Sarkozy en zijn regering treinen, bussen, metrostellen en nog wat andere verkeersmiddelen in de garage lieten. Ook de dag dat leraren en postbodes mee gingen doen met de staking. Morgen volgen ongetwijfeld anderen. Allemaal dienaren van de staat, ambtenaren met een goudgerande pensioenregeling. Overblijfsel van eeuwenoude bijzondere privileges, die zelfs teruggaan tot Louis XIV . Opeenvolgende koningen en presidenten hebben het niet gedurfd aan die voorkeursbehandeling een eind te maken. Tot Sarko begin dit jaar aankondige het fileermes te gaan gebruiken. De Fransen hebben niet goed opgelet en hem toch in het Elysee gekozen.

Tot met gisteren had het nationale spoorbedrijf SNCF 100 miljoen euro schade. Ongeveer het bedrag dat spoorbazin Anne-Marie Idrac in haar tasje had om onderhandelingen te voeren. Maar zo gaat dat niet. Het moet allemaal lang duren, het prestige wil ook wat. Direct aan tafel gaan is gezichtsverlies. Dus tellen de bonden de stakingkassen, roept premier Filon partijgenoten toe dat hij niets van zijn plannen zal intrekken en Sarko zelf, vandaag te gast bij een feestje van burgemeesters, legt uit dat Frankrijk een derdewereldland wordt wanneer zijn hervormingen niet worden uitgevoerd. De messen geslepen, dan maar een hete herfst.
Internet is inmiddels hèt medium om je te organiseren. Gaat snel, iedereen kan eraan meedoen en je hoeft in de natte weken niet eens de straat meer op. Heb je last van files of kun je niet meer naar de universiteit: www.stoplagreve.com. Ogenschijnlijk obejctief is www.greves.org, maar dat org betekent dat loyale ambtenaren de site bijhouden. Voor de (voorlopige) euforie van de grote vakbond CGT op www.cgt.fr/internet met de juichende kop 700.000 dans la rue.
Kijken of morgen de post komt. Gelukkig is de supermarkt geen staatsbedrijf en ook de boulanger bakt braaf de baguettes. Intussen is het tijd voor inventieve alternatieven om toch mobiel te blijven.

N.B. De flitspalen blijven werken...
Labels: ambtenaren, grèves, pensioen, SNCF
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage