2 oktober 2010

TGV

Naast de Eifeltoren, de helaas ter ziele gegane Concorde en de 2-CV, is de hoge snelheidstrein TGV ook zo’n baanbrekend stukje Franse technologie. En allemaal nog mooi om te zien ook. De eerste plannen voor de Train à Grande Vitesse ontstonden in de jaren zestig van de vorige eeuw. De eerlijkheid gebiedt te melden dat de Japanse shinkasen als voorbeeld diende, maar beter goed gejat dan slecht bedacht, n’est ce pas?

Het spoorbedrijf SNCF heeft sinds 1981 een kleine 450 supersnelle treinstellen laten bouwen en er komen er tot 2012 nog 55 bij. Om een beetje uit de kosten te komen gaat SNCF samen met producent Alstom regelmatig de boer op om ook buiten de grens spullen te verkopen. Zo ook in de VS, waar de staat California wel trek heeft om met 400 km/u of meer door het landschap te jakkeren. Een mogelijke opdracht van 43 miljard dollar.

2007 Le Chemin (Meuse): TGV wereldrecord 574 km/u 

Helaas voor SNCF hebben de Californische congresleden hun geschiedenislesjes goed geleerd en dreigt er een NO voor de TGV. Met als reden dat de Franse (staats)spoorwegen mede schuldig zouden zijn aan de deportatie van vele tienduizenden joden tijdens Wereldoorlog 2.  Al eerder hebben Franse rechters de staat daarvoor hoge boetes laten betalen aan joodse nabestaanden. Inmiddels is ook Florida wakker geschud en wil een nader onderzoek voordat daar de trein gaat rijden.

Gisteren sprak de Californische gouverneur Arnold Schwarzenegger (rechts) een veto uit over een door het congres aangenomen wet, die SNCF verplicht om haar rol bij de Holocaust op te helderen en bovendien smartegeld te gaan betalen.

Schwarzenegger is geboren in Oostenrijk. Net als Adolf Hitler.

Labels: , , , , , ,

1 reacties:

Op 3 oktober 2010 om 13:58 , Blogger Emmanuel zei...

Zeer subtiel gekozen fotootje, Dick.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage