Carrefour
Gisteren mocht Spanjaard Samuel Sanchez zich hullen in de prestigieuze bollentrui als beste klimmer in de Tour de France. Gesponsord door Carrefour. De grootste kruidenier van Europa, nummer twee van de wereld (472.000 medewerkers in 33 landen). Koop een pakje boter in Frankrijk en grote kans dat Carrefour er aan verdient. Met 4421vestigingen kun je er niet omheen. Natuurlijk supers en hypers van Carrefour en Champion. Maar pas op, ook de discount Dia, dichtbijwinkels Shopi, 8 à Huit, Marché Plus en Proxi en de Sherpa's in skidorpen. Plus groothandel Promocash voor de horeca en twee internetsites voor levering aan huis.

Geschenkjes voor de eerste klanten en de tam-tam zorgen voor grote toeloop.

Carrefour explodeert. Drie jaar later al 10.000 m2, 50 kassa's en 2500 winkelwagentjes in Vénissieux bij Lyon. Vitrolles volgt met 18.000 m2 en in 1972 de tot nu grootste in heel Europa bij Toulouse op 23.000 m2. Marcel en Denis brengen de winkel naar de beurs en het bedrijf krijgt nieuw management. Een golf overnames volgt: Montlaur, Euromarché, Mammouth, Coop en Continent verdwijnen in het mandje van Carrefour.

€ 90 miljard omzet omzet in 2010, waarvan ongeveer 40% in het thuisland. Nu nog de grootste worden in Frankrijk, want hier is Leclerc nog steeds marktleider.
Toch een smetje op het kruispunt...
Labels: AH, bolletjestrui, Leclerc, Samuel Sanches, supermarkt, tankstation, Tour de France
1 reacties:
Ik herinner me nog de reclamejingles in de oude GB's net voor Carrefour de boel overnam. Dat waren, voor wie vaak naar de Franse radio luisterde zeer herkenbare, al de Carrefour tunes. Carrefour heeft het in Vlaanderen trouwens knap lastig gehad in het begin, de Franse manier van handelen en het assortiment vonden hier maar weinig begrip en aanhang. Ook de concurrentie, zoals Intermarché, raakte maar met moeite van de grond...
Groeten van Emmanuel
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage