7 juli 2011

Ondergronds

Elke dag maken 3 miljoen mensen gebruik van het idee dat de Bretonse ingenieur Fulgence Bienvenüe in 1898 na 3 jaar studie mocht gaan uitvoeren. Hij werd als kolonel van een genieregiment vrijgemaakt voor een historisch project en ging ondergronds. Op 18 juli 1900 werd de eerste Parijse metrolijn geopend en als beloning mocht hij Officier de la Légion d’Honneur op zijn vistekaartje zetten. Maar voor de Père du métro parisien begon het werk toen pas echt.

In 35 jaar zou Fulgence Bienvenüe de Franse hoofdstad voorzien van een pefect werkende ondergrondse, de Metropolitain. Maar op 2 augustus 1914 klopte zijn militaire hart als vanouds en besloot hij, op 62-jarige leeftijd, zich alsnog te melden voor de strijd tegen de oude Duitse vijand. De stad Parijs kon de legerleiding er echter van overtuigen dat  het nuttiger was wanneer Bienvenüe zijn metro zou afmaken.

In 1926 kreeg hij uit handen van maarschalk Foch het Grand Croix de la Légion d’Honneur. Desondanks is zijn naam bij weinig Fransen bekend.
Een oorzaak zou zijn de aversie die met name de Parijse pers had tegen de gigantische werkzaamheden bij de aanleg van de metro. Toch besloot de gemeenteraad van Parijs in 1933, een jaar na zijn pensionering als 80-jarige, het metrostation bij de Place du Maine te voorzien van het bord Montparnasse-Bienvenüe en het plein zelf ook te herdopen.

Drie jaar later ging Fulgence Bienvenüe zelf ondergronds op begraafplaats Père-Lachaise. Ook dan vrijwel onopgemerkt, overschaduwd door de begrafenis van populaire luchtheld Louis Bleriot.

Labels: , , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage