Graaiwerk
Het gaat natuurlijk niet om die 15 miljoen mensen die de komende drie weken urenlang in Franse bermen bivakkeren. Wachtend op een uurtje reclamekaravaan. 160 vehikels in de meeste bizarre uitvoeringen. Voor vier plekken in de optocht betaalt een sponsor 37.000 euro, plus natuurlijk de kosten om auto's en personeel aan de gang te houden.
Zoals worstenboer Cochonou, die vandaag weer met 400.000 zakjes saucisson op pad gaat. Doet dat al jaren, heeft een naamsbekendheid van 95% en elke zomer een navenante omzetstijging.
Tientallen merken storten hun promo’s uit over de verhitte koppen, de welkome watertjes dus veruit favoriet. Maar alles wordt in dank aanvaard, van papieren petjes tot sleutelhangers en de populaire opblaaasbare applausstangen. Soms met gevaar voor eigen leven voor de wielen weggegist.
Na het passeren van de renners (dat duurt slechts een paar minuten) gaat de meute beladen met triviale ongein tevreden huiswaarts. Overigens komt 40% alleen voor de spiegeltjes en kraaltjes en niet voor het fietsen.
Toch is dat betere graaiwerk voor de Tour slechts kruimelwerk. Het echte geld vangt de organiserende marketingmachine ASO voor de televisierechten. Naar schatting wordt de koers dagelijks door 80 miljoen kijkers live gevolgd op één van de 180 televisiestations ergens op de aardbol. Daarom trekt elke ritwinnaar op de streep het truitje nog even dicht en wijst op de naam van de sponsor.
Voor al die gratis reclamezendtijd staan de grote merken in de rij. Hoe meer je betaalt, hoe groter je logo in beeld. Voor 3,5 tot 5 miljoen euro zitten dit jaar bank Le Crédit Lyonnais, Vittel watertjes, grootgrutter Carrefour en Skoda op de eerste rij.
Andere geldbrengers zijn Antargaz, telecomgigant Orange, klokkenmaker Festina en de nationale gokshop PMU.
In 2012 mag ook Le Coq Sportif bij de prominenten aanschuiven. 60 jaar geleden was het sportkledingmerk voor het eerst in koers. Waarschijnlijk toen voor een schijntje.
Later sierde de haan in het logo de gele trui, zoals hier bij de laatste Nederlandse winnaar Joop Zoetemelk in 1980.
Labels: ASO, Cochonou, Le Coq Sportif, reclamekaravaan, Tour de France
1 reacties:
Beste Dick,
Fijn je weer te lezen op je superinteressante blog. Hopelijk gaat het met de gezondheid nu even goed als met je schrijftalent.
Groeten uit Heusden (B),
Emmanuel
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage