14 december 2009

Voornaam

Over één van de belangrijkste dingen in het leven beslist niemand zelf. Het zijn de ouders die in de roes na de bevalling de boreling voor het leven een etiket meegeven. Wat dat betreft gaan de Fransen doorgaans voor veilig en raadplegen veelvuldig de top 10 van kindernamen. Daarin verandert in de loop der jaren verrassend weinig. De nieuwe lichting 2010 zal dan ook in de eerste schooljaren heel veel naamgenootjes tegenkomen. Emma (naar het Germaanse Imma = huis) en Lucas (Griekse Leukos = wit of schiterend) zitten er zeker tussen.



Filles
1 Emma
2 Manon
3 Chloe
4 Jade (met stip)
5 Lola
6 Camille
7 Lilou
8 Zoe
9 Clara
10 Lea





Garçons
1 Lucas       
2 Nathan
3 Enzo
4 Jules (met stip)
5 Tom
6 Louis
7 Hugo
8 Ethan
9 Mathis
10 Gabriel




 Trend is ook dat oude bestofte namen weer in opmars zijn. Bij de meisjes staat Louise klaar om toe te treden tot de top en opvallend genoeg is Louis het meest in trek als jongetje.

Ondanks het feit dat de naam vrijwel dagelijks in het nieuws is, heeft Nicolas de top 30 nog niet gehaald...

Labels: , ,

3 reacties:

Op 15 december 2009 om 08:21 , Anonymous Henri Bik zei...

Merkwaardig.., destijds bij de naamgeving van mijn zonen is het nooit bij me opgekomen om de populartiteit van die namen te bekijken en als ik dat destijds wel gedaan zou hebben zou ik ervoor terugschrikken een naam uit de top 30 te kiezen.

Het lijkt mij voor een mens leuker om een ietwat unieke naam te hebben dan een massaal voorkomende voornaam.

 
Op 15 december 2009 om 14:39 , Blogger Emmanuel zei...

Bij onze beide dochters "mocht" ik van mijn echtgenote de voornamen kiezen. "Laetitia", onze oudste had ik al in gedachten zeven jaar voor haar geboorte en "Florine", de jongste, komt dan weer een aantal keren in mijn stamboom voor.

 
Op 17 december 2009 om 15:59 , Anonymous Fredi zei...

Ben toch heel blij met mijn prachtige voornaam Frederique! Of stond die toevallig ook in de top 10 in 1972?

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage