De grote drie. Renault, Peugeot en Citroën. Het zijn de laatst overgebleven Franse automerken die trachten te overleven in een almaar dunner wordende markt. Fusies aan de lopende band, teruglopende omzetten, steeds zwaardere eisen van overheden en als toetje een economische crisis. Peugeot en Citroën wonen al een tijdje samen en Renault (sinds 2000 geen staatsbedrijf meer) gaat vreemd met Nissan uit Japan.
Panhard 1889
Na een voorzichtig begin in België (jawel) en Duitsland, wordt in 1889 ook het eerste Franse rijtuig met benzinemotor gebouwd door Panhard et Levassor. Het vehikel heet automobile en die naam heeft het niet alleen 120 jaar uitgehouden, maar is wereldwijd overgenomen. Twee jaar later sleutelt fietsenmaker Armand Peugeot een motor van Daimler op een chassis en dan gaat het razendsnel. Er komen honderden bedrijfjes van de grond waar stoomauto's, elektrische auto's en brandstofauto’s worden gebouwd. Soms maar één per jaar. Rond de eeuwwisseling zijn er alleen in de Elzas meer dan duizend fabriekjes.
De industriële schaalvergroting na Wereldoorlog II zorgt ervoor dat veel van de merken verdwijnen of worden opgekocht door de grote spelers. Ook het oude Panhard wordt in 1955 door Citroën overgenomen. In de jaren er na verdwijnen beroemde namen als Talbot, Simca, Alpine, René Bonnet (Matra), Ligier en Delahaye voorgoed van het toneel. De grote drie blijven over, met hier en daar nog een klein atelier waar meestal handgemaakte sportwagens uit de werkplaats rollen.
In 1956 sluit in Molsheim, ook Elzas, een wereldbekende autofabriek met een Italiaanse naam na 47 jaar de poort. Zeven jaar later wordt de merknaam verkocht aan het van oorsprong Spaanse Hispano-Suiza en lijkt het doek definitief te vallen. Tot in 1987 een Italiaanse fan het merk terugkoopt en in Tirol de productie weer aanloopt. Tien jaar later is het geld op en krijgt Volkswagen voor een prik het merk in de schoot geworpen. En een klein wondertje geschiedt. Misschien als verlate ‘Wiedergutmachung’ wordt door de bazen in Wolfsburg het merk weer tot leven gewekt in een gloednieuwe vestiging in ... hetzelfde Molsheim. Met op de gevel de naam die in 1909 aan de wieg stond van misschien wel de mooiste sportwagen ooit: Bugatti.
En geheel in de geest van stichter Ettore Bugatti worden daar weer heel mooie dingen gemaakt.
Bugatti EB 16.4. Veyron “Pur Sang” 2009
Toch een beetje Frans…
Labels: Bugatti, Molsheim, Panhard, Volkswagen
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage