12 december 2007

Le web

Nederland heeft binnen de EU het grootste aantal aansluitingen op het wereldwijde web. 83 procent van de huishoudens heeft een lijntje naar de digitale wereld en 74 procent doet dat met breedband. In heel Europa is ruim 41% aangesloten en staat IJsland aan de top met slechts een banddikte voorsprong. Noord-Amerika is met 70% voorlopig nog niet ingehaald.
Wereldwijd is Afghanistan het snelst groeiende land en hebben de 46 inwoners van de Pitcairn-eilanden in de Stille Zuidzee wel mooi weer maar geen internet.
Meer cijfers?


Frankrijk blijft wat achter, blijkt uit de statistieken. Net 53 procent aansluitingen, maar daarvan wel het grootste deel met een snelle verbinding. France Telecom heeft de laatste twee jaar, onder druk van departementen èn Parijs, het ADSL-net stevig uitgerold. Volgens recente berichten wordt één van de laatste witte gebieden in de Gard, Méjannes-le-Clap, op 20 december ook aangesloten. De baasjes in Nîmes roepen dat dan de bergbewoners aan de beurt komen, het uiteindelijke doel is 98 procent dekking. Jammer voor die laatste 2%.

Waar de Fransen wel goed scoren is de handel op le web. Heeft vast iets te maken met de afstand tot winkeltjes. De Fevad (Féderation du e-commerce et de la vente à distance) telt al 32.000 bedrijven die hun spullen digitaal aanprijzen. Een groot deel daarvan doet dat als ware prijsvechters. De bekendste zijn rueducommerce.fr, PriceMinister, vente-privéé.com en Cdiscount. Wil je zelf van je rommel af dan is eBay natuurlijk de aangewezen weg met al negen miljoen geregistreerde handelaartjes.
De omzet op het web verdubbelde in vijf jaar naar € 16 miljard dit jaar en de Fevad verwacht binnen drie jaar de € 30 miljard te passeren. En dat alles zonder de waar te voelen of te ruiken.

Opmerkelijk bijverschijnsel is de invloed van internet op de inflatie. Omdat prijzen vaak erg scherp zijn, maar vooral door de simpele prijsvergelijking, is de consument goedkoper uit en vergroot op die manier zijn koopkracht. Nog duidelijker is dat op sites als eBay. Daar bepaalt de uiteindelijke koper de prijs en niet degene die het aanbiedt. Bovendien voorkomt internet de impuls aankoop, zeggen de geleerden. Wel een beetje jammer, want dat is juist de grap van shoppen. Ja toch?





Het wachten is op online tanken...

Labels: , , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage