Legende
Henri Guillaumet, afkomstig uit de Champagne, is 14 jaar wanneer hij zijn luchtdoop krijgt in een tijd dat vliegen nog heel erg bijzonder is. We schrijven 1916, midden in de Eerste Wereldoorlog. Vliegen is voorbehouden aan koene officieren die met hun vliegende kratten boven de Franse slagvelden elkaar naar het leven staan. Maar Henri is geobsedeerd door l'aviation, haalt vijf jaar later zijn vliegbrevet en mag zich op 15 juni 1925 zelf ook militair piloot noemen.
Op vrijdag 13 juni 1930, als hij voor de 92e keer over het Andesgebergte vliegt, gaat het goed mis. Met zijn Potez 25 crasht hij in slecht weer op 3200 meter hoogte bij het Laguna Diamante in Argentinië. Zonder enige uitrusting dan zijn zijn pilotenjack kost het hem vijf dagen en vier nachten om de bewoonde wereld te bereiken, en passant ook even drie cols bedwingend. Intussen heeft collega Saint-Exupéry vergeefs naar hem gezocht. Henri Guillaumet wordt een legende in de Andes.
Twee maanden later haalt hij zijn brevet voor watervliegtuigen, vliegt in totaal 393 keer over de Cordilleras de los Andes en beschrijft 12 nieuwe Atlantische routes. Begint zijn passie tijdens een oorlog, het einde wordt er door veroorzaakt. Op 27 november 1940 vliegen hij en tweede piloot Marcel Reine de Franse hoge-commissaris voor het Midden-Oosten Jean Chiappe naar Syrië. Boven de Middellandse Zee wordt zijn viermotorige Farman Le Verrier door een Italiaans jachtvliegtuig neergeschoten. Zijn laatste schreeuw: "Sommes mitraillés... avion en feu SOS SOS…..".
Op 31 juli 1944 wordt Antoine de Saint-Exupéry neergeschoten, niet ver van Marseille, ook boven zee.
Labels: Aeropostale, Andes, Antoine de Saint-Exupéry, Henri Guillaumet
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage